Gå til hovedindhold
Hjem

Top menu

  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice

Main navigation

  • Hjemmespejd
  • Afdelinger
    • Mikrospejder
    • Minispejder
    • Juniorspejder
    • Storspejder
    • Seniorspejder
    • Spejderlederne
    • Bestyrelsen
  • Kalender
  • Information
    • 1. Sct. Gertrud
    • Pakkeliste
    • Betaling
    • Uniform
    • Mærker
  • Webshop
  • DDS
    • Formål
    • Metode
    • Principper
    • Historie
  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice
  • Bliv spejder
Mikrospejder Minispejder Juniorspejder Storspejder Seniorspejder Spejderlederne Bestyrelsen
Minispejdere fra 1. Sct. Gertrud Trop og Flok

Minispejdere

Julie og Lea på miniernes sommerlejr i Assenbæk 2018
Fotograf
Anne Juulsgaard

Vi udfordrer og udvikler

Vi planlægger aktiviteter for minispejderene så simple, at børnene bliver udfordret, men samtidig kan arbejde med aktiviteten delvis selvstændigt.

Det er vigtigt at minispejderen oplever succes, men også er tilpas udfordrende, så minispejderen oplever en konstant udvikling.

Til minispejdermøderne har vi gang i den med bl.a. bevægelse og sjov samt aktiviteter med plads til fordybelse, fantasi og selvstændighed.

Minispejdernes kalender

 

Spejdermetoden

Spejdermetoden består af 7 lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver minispejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.

 

1. Spejderlov og -løfte

Vi debatter spejderloven, når det passer ind og vi taler med minispejderne om, hvad kammeratskab betyder. Vi undrer os sammen med dem over de ting, de møder i livet, vi lader dem fortælle, argumentere og debattere.


2. Patruljer

Med patruljer skaber vi tryghed, tillid, og overskuelighed. Minispejderne løser overskuelige opgaver sammen og lærer at samarbejde og lytte til hinanden. Minispejderne skal opleve, at patruljen har indflydelse på og er med til at vælge, hvordan de løser opgaver. Og også opleve konsekvensen af valget og at turde fejle.


3. Learning by doing

Minispejderne skal opleve både at planlægge og udføre mindre og konkrete aktiviteter selv. Learning by doing sker når spejderne oplever en udvikling, hvor f.eks. de ældste minispejderes viden og færdigheder i spil - børn leder børn.


4. Samfundsengagement

For minispejderen er samfundsengagement f.eks. at gøre gode gerninger, hjælpe til og bruge de færdigheder, de lærer til spejder, i f.eks. skolen til at hjælpe andre. Minispejderen har en alder, hvor de godt i mindre grad kan forholde sig til samfundet.


5. Medbestemmelse

Minispejderne er med til at bestemme, og vi giver spejderne mulighed for at deltage med mindre afgrænsede idéer, planlægning og udførelse af idéerne og opleve konsekvensen af de valg, de tager. 


6. Friluftsliv

Minispejderne er ofte udenfor, hvor der er plads til at hoppe, løbe, forundres, betages, larme og klatre. Vi har fokus på naturoplevelser, naturkendskab og at de lære at værne om og være i naturen.


7. Personlig udvikling

Vi skaber bl.a. oplevelser gennem tilpassede udfordringer, alderssvarende rammer, ugentlige møder og lejre. For os er den gode oplevelse, når der skabes ny læring, underholdning, plads til fordybelse og forundring.

 

Praktisk information

Minispejder for 2.-3. klasse

Minispejdernes kalender

Minispejderledere:
Signe Lorentzen - 61268783
Rikke Winterskov - 60132814
Nanna Borum - 52211805
Jonas Månsson - 31377556

Bliv spejder - det er aldrig for sent at gøre det rigtige

Alderstrin
2.-3. klasse
Faste mødedage
Minierne afholder spejdermøder onsdage fra kl. 17.00-18.30

Kontakt

1. Sct. Gertrud Trop og Flok
Thorstrupvej 27
6800 Varde
Danmark

formand@sigdds.dk

Følg os på

En del af

Det Danske Spejderkorps logo